رفتن به محتوای اصلی
x

ایجاد وبگاه ارتباطات علم در دانشگاه صنعتی اصفهان https://sci-com.iut.ac.ir

ایجاد و گسترش ارتباط مؤثر دانشگاه با بخش‌های مختلف جامعه، به‌ویژه دانش‌آموزان، هم به توسعه و هدف‌مند کردن فعالیت‌های علمی دانشگاه کمک می‌کند و هم در ارتقای علمی جامعه و آگاهی‌بخشی به شهروندان برای  شناخت درست فرایند علم و پرهیز از شبه‌علم نقش‌آفرین است. همچنین می‌تواند به خانواده‌ها و دانش‌آموزان در انتخاب مسیر آینده‌ٔ شغلی و تحصیلی یاری رساند. 

امروزه بیشتر دانشگاه‌ها و نهادهای علمی در جوامع توسعه‌یافته ارتباطات علم (Science Communication) را بخش مهمی از وظایف و برنامه‌های خود می‌دانند. برقراری ارتباط مؤثر با جامعه، مشارکت دادن شهروندان در فرایند علم و پژوهش، انجام فعالیت‌های فراگستر (Outreach Activities)، آشنا کردن شهروندان با فرایند علم و مفاهیم درست علمی و مقابله با شبه‌علم بخشی جدایی‌ناپذیر از وظایف نهادهای علمی است.

دانشگاه صنعتی اصفهان همزمان با «سال بین‌المللی علوم پایه برای توسعهٔ پایدار( ۲۰۲۲)» اقدام به ایجاد وبسایتی تحت عنوان «ارتباطات علم دانشگاه صنتعی اصفهان» کرده است. هدف این وبسایت ایجاد بستری مناسب برای آشنا کردن مخاطبان با دانشگاه، فرایند علم، رشته‌های علوم و مهندسی و همچنین آموزش مفاهیم علمی به‌شکلی جذاب و ساده و درعین حال با دقت علمی است. این وبسایت همچنین می‌تواند بستری برای برقراری ارتباط مستمر میان دانش‌آموزان و اساتید و دانشجویان دانشگاه برای طرح پرسش‌ها، انجام بازدیدها  و حتی مشارکت آن‌ها در پروژه‌های علمی باشد. 

این وبسایت به همت جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان به ویژه دانشکده فیزیک و با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی شده است و از آذرماه ۱۴۰۱

با نشانی:  https://sci-com.iut.ac.ir

در دسترس عموم قرار گرفته‌است. قطعاً نظرات، بازخوردها و همکاری مخاطبان و بازدیدکنندگان در بهبود کیفیت وبسایت و فعالیت مستمر آن مؤثر خواهد بود.

 

بخشی از اهداف وبسایت عبارتند از:

 -‌ آشنایی مخاطبان با علوم پایه  و با جذابیت‌ها، زیبایی‌ها و کاربردهای علوم

 - آشنایی مخاطبان با فضا، امکانات و فعالیت‌های علمی دانشگاه

 - ایجاد انگیزه و علاقه در دانش‌آموزان برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه صنعتی اصفهان

 - فراهم کردن امکان ارتباط مستمر و دوسویه‌ٔ مخاطبان با اساتید و دانشجویان دانشگاه 

 - مشارکت دادن مخاطبان در فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاهیان

 - ترسیم چشم‌اندازی از آینده‌ی شغلی تحصیل در رشته‌های علوم پایه در داخل و خارج از کشور

 - اطلاع‌رسانی در مورد آخرین اخبار و پیشرفت‌های علمی در ایران و جهان

 - اطلاع‌رسانی در مورد رویدادهای علمی

 - آشنایی با دانشمندان و پژوهشگران برجسته

 

 وبسایت ارتباطات علم دانشگاه صنعتی اصفهان همهٔ علاقه‌مندان را دعوت به همکاری در تهیهٔ محتواهای مناسب علمی در راستای تحقق اهداف فوق می‌کند. این محتواها با نام تهیه‌کننده در وبسایت منتشر خواهد شد. همچنین از نظرها و پیشنهادهای بازدیدکنندگان عزیز در جهت بهبود و ارتقای کمی و کیفی وبسایت استقبال می‌شود. 

 

تحت نظارت وف ایرانی